Pages

Aan de IJssel

Eindelijk is er de goede combinatie. Ik heb vrij en de weersvooruitzichten zijn goed voor vandaag. Er wordt een mooie zonsopkomst voorspelt met lichte bewolking. Dus erop uit. Ik besluit om naar de IJssel te rijden. Ik heb nog wat foto's nodig voor de komende fotowedstrijd van onze fotoclub, waar het thema de rivier is. En aangezien ik de laatste maanden vrijwel geen foto's heb gemaakt ligt er niet iets op de plank om in te sturen. Na met het programma TPE op de computer bekeken te hebben onder welke hoek en in welke richting de zon opkomt bij de IJssel ga ik google op om een mooie lokatie te spotten. Er zijn enkele plekken in de IJssel die geschikt lijken en ik kies de lokatie uit bij de ruine van het Kasteel de Nijenbeek. Hier kun je goed aan het water komen en de ruine kan mogelijk wat extra's bieden. Dus vroeg eruit, om 5 uur zit ik aan het ontbijt en een half uur later op pad. Het is nog steeds berekoud, ondanks dat we al ruim in de lente zitten. Tegen zeven uur ben ik op lokatie en het begint al iets te kleuren in de lucht. Gauw de lokatie wat verkennen en dan beginnen de plannen voor de foto's langzaam te rijpen. Eerst een panorama van bovenaf de dijk, met als invoerende lijn een meidoornhaag. Samengesteld uit vijf foto's maak ik later in photoshop de panorama klaar. Heel geslaagd, al zeg ik het zelf. Daarna afgedaald naar de waterkant, en hier aan de gang. Highlight opnames is het toverwoord. Net genoeg contrast om nog iets kleur te houden. De weerspiegeling in het water en de dunne laag ijs op het water dragen mooi aan deze witte sfeer toe. Dan komt de zon op en wordt het licht gelig. Mooi voor opnames van de golfbrekers in de IJssel. Kortom, het wordt een mooie serie. Mijn fotoseizoen dit jaar is eigenlijk nu pas hiermee goed begonnen. Ik ben vandaag uitermate tevreden over de opnames ! Ik merk wel dat ik steeds meer gecharmeerd begin te raken van de panorama opnames. Mooi dat breedbeeld effekt, soms uit twee foto's samengesteld, soms uit maar liefst zeven foto's gemaakt. Het mooiste is het om de foto's groot te bekijken. Even aanklikken waarna ze groot openen. En anders even op mijn fotosite kijken, hierop staan uiteraard ook de andere foto's van deze ochtend.




Geen opmerkingen: