Pages

Van herfst naar voorjaar

Na al het geweld met voorjaarsbloeiers, kikkers en padden van de laatste week hier dan eens een totaal andere foto. Het symboliseert voor mij heel mooi het voorjaar dat in aantocht is. Terwijl ik langs een beukenbos rij vlak bij mijn woonplaats zie ik opeens deze jonge scheut voor het achterliggende bos. De scheut springt in het oog door het tegenlicht, dat de knop mooi laat oplichten.Door omheining met prikkeldraad (jaja, kijken mag maar inkomen niet, Nederland he) kon ik niet dichterbij en was gebonden aan de plek waar ik stond. Met de 100-400 mm lens kan ik op de 340mm stand voldoende inzoomen om de knop groter in beeld te krijgen. Voordeel van deze lensafstand is dat het beeld in elkaar kruipt. De beuken die verder weg staan gaan zo mooi als bijpassende achtergrond dienen. Door iets te overbelichten (2/3 EV) licht de knop mooi op en komt de achtergrond mooi helder over. Scherptediepte van f7.1 garandeert me dat de hele knop scherp zal zijn. Vanaf hetzelfde standpunt maak ik vervolgens een totaal andere foto. De camera verticaal en fors uitzoomen naar 185 mm geeft meer een overzichtsbeeld. Door iets te verplaatsen kan ik de herfstbladeren die nog aanwezig zijn mee in beeld krijgen. Hierdoor ontstaat (voor mij althans) een sfeer van overgang herfst/winter naar voorjaar. Ik belicht de foto fors over met + 1 1/3 EV om de mist die nog tussen de bomen hangt zo veel mogelijk te laten oplichten. Zo zie je dat je vanaf één standpunt door gebruik te maken van verschillende technieken en lensafstanden een totaal verschillende sfeer in de foto kunt krijgen. Iets wat ik heel leuk vind om te doen.


 

Geen opmerkingen: