Pages

Egel

Soms komen de foto onderwerpen met wat geluk op je pad. Zo liep deze egel bij ons op het terrein en was totaal niet schuw. Heel gemakkelijk kon ik hem dan ook op mijn fototafel neer zetten, waarna ik hem (of haar ? ) er een tien minuten heb laten lopen scharrelen. Uitermate nieuwsgierig liep hij over de tafel heen en weer om na tien minuten maar in slaap te vallen. Maar in de tussentijd heb ik al ...de gelegenheid gehad om een tiental foto's te maken in allerlei posities, sommige mooi, andere tegenvallend. Het fraaiste vind ik de opnames waarbij de egel onder een varen aan de rand van het water komt. Deze varen is spontaan gaan groeien op mijn fototafel en is een dankbare achtergrond in dit geval. Ik heb de 100mm macrolens op mijn toestel gezet, die is perfekt qua scherpte en de afstand van de rand van de tafel naar de overkant van het water is precies goed voor deze lens. De foto is dan ook niet gecropt. Daarna de belichting bepalen, in dit geval een niet al te korte sluitertijd, de egel zit namelijk vrijwel geen moment stil. Ik kies voor 1/200 sec, en kan dan nog mooi een kleine scherptediepte kiezen van f4.5 Niet lager want dan wordt er te weinig scherp van de kop. Deze combi kan ik halen door iso 500 in te stellen op het toestel. Dan het toestel op het water leggen, waarbij de lenskap zelfs het water raakt. Oppassen dat het toestel niet verzuipt dus ! Maar dit geeft wel de mooiste reflecties. En dan maar hopen dat de oogjes op de camera gericht zijn om oogcontact te hebben met het onderwerp. Heerlijk ! Zoals gezegd viel de egel na 10 minuten uitermate ontspannen in slaap, snurkend en al. Heel voorzichtig heb ik hem in ons weiland gezet en een klein half uur later werd de egel wakker en scharrelde mooi door het gras, mij nogmaals de gelegenheid gevend tot het maken van een serie foto's.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Sometimes you get Lucky and the subjects cross your path. So did this hedgehog. He (or she ? ) was walking on our property and wasn't scared at all. I put her on my phototable and let her walk around here. Curious it took off and gave me the possibility to shoot some pictures. I realle like the ones on which the fern is over the hedgehog. By photographing over the water surface I got the mirroring image. Very nice and attractive I think. After about ten minutes the hedgehog fell asleep, snoring ! Carefully I put it back in the meadows were I found it
 


 

Geen opmerkingen: