Pages

Boomkikkers

Vanmiddag maar eens gespijbeld van het werk dat er nog lag. Dat zie ik vanavond wel weer. Het was mooi buiten en ik moest er even uit. Ik heb me eens drie uurtjes bezig gehouden met de boomkikkers hier in de omgeving. Ik blijf dit schitterende beestjes vinden. Wat zijn ze fotogeniek. Maar wat is het ontzettend moeilijk om hier een fatsoenlijke plaat van te maken. De standaardfoto's die heb ik nu wel, ik zocht eigenlijk een plaat met sfeer. Ik ben begonnen met de macrolens, maar dat was het niet helemaal. Je moet te dichtbij komen en dan springen ze weg, te veraf en de sfeer is weg. Vervolgens ben ik overgestapt op de 100-400 mm telelens, dat gaf al veel meer sfeer. Maar hiermee kon ik weer niet dicht genoeg bij komen. Dus drie tussenringen geplaatst tussen de lens en het toestel. Dat deed de truc. Nu kon ik de kikkertjes groot genoeg in beeld krijgen en toch op afstand blijven. Maar deze combi werkt niet lekker vanuit de hand, te zwaar en dus gauw bewegingsonscherpte. Uiteindelijk heb ik de 100-400 mm lens vervangen door de 70-200 mm lens met drie tussenringen. Nu wilde het eindelijk lukken. Dicht genoeg bij, stabiel te houden en toch voldoende afstand om de kikkertjes niet af te schrikken. Fotograferen zonder verstoren, dat willen we tenslotte als natuurfotograaf. Dan is het wachten, nog wat wachten en nog meer wachten. Net zolang tot er een kikkertje zich gaat verplaatsen of omhoog komt langs de takken van de braam. En dan moet je ook snel zijn, want als ze eenmaal lopen zitten ze bijna niet meer stil. Uiteindelijk heb ik wel een aantal mooie platen weten te maken, waaronder deze.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Today I spent a couple of hours photographing the treefrogs. That is difficult. I wanted some moody images and at first I tried out my macro lens. But this didn't work. Too close and they jumped, too far and the mood wasn't what I wanted. Then I changed to the 100-400 macro lens with some extenders. This was good for getting close, but the combination lens and body was to heavy to handle without the risk of getting motion blur. So at last I used the 70-200 mm lens with three extenders. This worked very nice. Now it was only a matter of waiting, more waiting and even more waiting. As long as necessary until a little frog started moving up or down a leave or branch. When they did I had to be fast, only a few seconds before they dissapeared or lay still again. But I got my images.
 


 

Geen opmerkingen: