Pages

Ochtendgloren in 't veen

Een goede start maken in het nieuwe jaar. Dat leek me wel een goed idee en dus toog ik vanochtend al vroeg richting het Haaksbergerveen om aan mijn project te gaan werken. Ik had wat ideeen in het hoofd die te maken hadden met de opkomende zon, wolken en sneeuwlandschappen. Nu kan het nog, later deze week gaat het fors dooien en moet ik maar weer afwachten of ik deze winter nogmaals de kans krijgen om een mooie winterse landschapsfoto te maken voor het project. En het verliep heel aardig zoals ik in gedachten had. De zon kwam mooi op met warme kleuren, dreigende wolken, en nog voldoende sneeuw om het landschap een wit aanzicht te geven. Ik kom op een gegeven moment in een bocht van het pad een kleine plas water tegen, die met ijs gevuld is. Door het pad met groothoek te fotograferen met op de achtergrond de opkomende zon, en gebruik te maken van twee Lee grijsgradatie filters (0.45 en 0.9 voor de kenners) kan ik het contrast tussen lucht en sneeuw goed overbruggen. Zo behoud je het frisse wit van de sneeuw en de warme diepe kleuren van de lucht. Zeker als je in photoshop de kleuren nog iets optrekt door de witbalans wat aan te passen en het hooglicht te bepalen en aan te passen. De tweede truc die ik heb toegepast is zes foto's te maken en deze in photoshop aan elkaar te plakken tot een panorama. En ik ben er zelf donders tevreden over. Veel kleur, veel diepte en mooi scherp. Kortom, deze foto gaat het in het project goed doen denk ik. Ook de beide andere foto's vind ik geslaagde opnames en geven goed de sfeer van vanochtend weer.




Geen opmerkingen: