Pages

Superjager

Vanmiddag had ik een bijzondere ontmoeting bij ons in de tuin. Ik sta achter het raam naar de vogelvoederplaats te kijken als er plotseling een bonte specht komt aangevlogen en tegen mijn fotostronk aan gaat zitten. Duidelijk op weg om wat lekkers te snaaien. Ik roep enthousiast naar mijn dochter : "Kijk eens gauw, een specht", want die zien we in onze stadstuin niet zo vaak. Ik heb het nog niet gezegd of er flitst iets voor de ramen langs en net zo snel schiet de specht er ook vandoor. Dan zie ik wat het is : een sperwer die het voorzien heeft op de specht. Wat een spektakel ! Twee vogels in de tuin die ik zelden zie. De specht maakt een snelle bocht en de sperwer mist hem op een haar na. In no-time is de specht uit zicht en de sperwer landt teleurgesteld op de bovenkant van de schommel. Met open mond sta ik te kijken, me amper realiserend wat ik net heb gezien. Dan komt het besef : waar is mijn camera. Gelukkig ligt er vrijwel altijd een camera binnen handbereik en zo ligt er ook nu eentje op de tafel in de kamer. Ik grijp het toestel, waar gelukkig een 70-300mm zoom lens op zit. Dan maak ik door het raam heen snel vier foto's van de sperwer, net op tijd, want nog geen halve minuut later is de vogel al weer gevlogen, op jacht naar een nieuw maaltje denk ik. Gelukkig is één van de vier opnames gelukt, aangezien door het sombere regenachtige weer van vandaag de sluitertijden bagger waren, en dus de bewegingsonscherpte in drie foto's aanwezig is. Maar dit is dan toch wel mooi. Geen topfoto uiteraard, maar voor mij wel een foto met een verhaal !

Geen opmerkingen: