Pages

Sperwer !

Spektakel in de tuin ! Terwijl ik aan de telefoon ben met mijn vrouw, hoor ik opeens een knal tegen het raam, en uit mijn ooghoek zie ik iets omlaag vallen. Ik denk "vogel tegen het raam gevlogen", wat vervelend. Sta dus op en kijk naar buiten en dan zie ik pas de reden van de knal. Een merel ligt te spartelen op de grond met een sperwer er bovenop ! De merel heeft natuurlijk geprobeerd om aan de greep van de sperwer te ontkomen, maar vloog in zijn paniek tegen het raam aan, waardoor hij de ongelijke strijd verloor en de sperwer hem vol in de klauwen kreeg. Het eenzijdige gevecht ging nog even door onder het raam, maar de merel had geen schijn van kans. Wat een spektakel ! En ik sta er achter het raam met mijn neus bovenop. Met een dubbel gevoel moet ik eerlijk zeggen. Aan de ene kant heb ik medelijden met de merel, die zijn uiterste best doet om weg te komen en duidelijk volledig in paniek is. Aan de andere kant ben ik vol bewondering voor de sperwer, die maar net iets groter is dan de merel en zo'n enorme kamikaze aanval kan uitvoeren. Gelukkig bedenk ik mij opeens dat ik de camera op de tafel heb staan omdat ik even eerder op de middag wat andere foto's had gemaakt en nog te lui was geweest om de camera in de tas op te bergen. Wat een geluk ! Ik kan door het raam heen een prachtige serie maken van de sperwer, met de merel in zijn poten. Helaas besluit de sperwer na een dikke minuut om elders zijn maaltje te gaan plukken en op te eten en verdwijnt hij met de merel in zijn poten om de hoek naar de aangrenzende tuinen. Ik heb nog even gezocht waar hij is gebleven, maar helaas, hij was verdwenen. Wat een middag !



1 opmerking:

Inge zei

Wat een mooie foto's!