Pages

Haaksbergerveen project : Adders

Eén van de dieren die ik zeker in het kader van het Haaksbergerveenproject wilde vastleggen was de adder.  In maart heb ik de eerste foto's gemaakt, lees maar eens de weblog in die maand. Echter het was nog lang geen topfoto. Het bleek al gauw hoe moeilijk het was om een fatsoenlijke foto van deze dieren te maken. Met name omdat ze vaak aan de rand van het riet en begroeiing liggen, tussen allerlei bladeren en rietstengels in. Om dan een foto te maken van een vrijliggende adder is erg lastig. Nog veel lastiger wordt het als je van je mentor (Ruben Smit) te horen krijgt dat het helemaal fraai zou zijn als het zou lukken om een opname te maken van een adder in het veenlandschap. Na enkele tips van zijn kant ben ik een aantal weekenden achter elkaar op stap geweest, op zoek naar die ene plaat : een adder in het Haaksbergerveen landschap ! Na enkele opnieuw mislukte pogingen was het een aantal weekenden geleden dan plotseling raak. Aan de rand van een van de wandelpaden lag een adder op een hoop dorre varens. Het nieuwe en frisse groen was nog niet hoog opgeschoten, waardoor de adder nog fraai in beeld te brengen viel. En de lokatie was heel geschikt voor een landschapsopname met de adder prominent in beeld. Dus de camere klaar gemaakt, groothoeklens erop (10-22 mm van canon), flitser erop en op invulflits ingesteld en dan heel voorzichtig de adder benaderd. Stukje voor stukje, beetje voor beetje ben ik heel langzaam richting de adder gekropen. Een aantal proefopnames gemaakt om de belichting te controleren. Gelukkig reageerde de adder in het geheel niet op de flits. Daarna op een armlengte heel voorzichtig mijn camera steeds dichter bij de adder gebracht tot de voorkant van de lens op ongeveer 30 - 40 cm van de adder was. Dan een aantal opnames gemaakt waarbij ik de camera onder verschillende hoeken heb gehouden. Lang leve de live-view in dit geval. Zo kan je mooi zonder door de zoeker te hoeven kijken toch zien wat er op komt te staan. En dat is de moeite waard. De opname ben ik uitermate gelukkig mee. Een adder duidelijk aanwezig in het landschap. Precies wat ik in gedachten had. Helemaal top.


Geen opmerkingen: