Pages

Veenbalts

Vorig weekend was ik voor het project Haaksbergerveen weer op stap. Tijdens het rondlopen hoorde ik aan alle kanten fazanten naar elkaar roepen. Het is volop baltstijd voor deze vogels en ze zijn in een schitterend mooi gekleurd baltskleed. En zeker direkt na zonsopkomst (wat tegenwoordig al net na 6.00 uur in de ochtend is) zijn ze geweldig van kleur. Diep oranje door het warme zonlicht. Om duidelijk te maken dat de opnames in het veen gemaakt zijn heb ik gezocht naar een dier in landschap beeld, waarbij het pijpestrootje en de nu overal aanwezige veenpluis karakteristiek zijn voor het veengebied. Tot mijn grote geluk zag ik op een vijftig meter een schitterende fazantenhaan lopen, die om de paar minuten stilstond, luisterde en als hij een concurrent hoorde terug begon te roepen. Als je het patroon van roepen een keer gezien hebt, dan herken je hierin ook de volgorde. Luisteren, kop omhoog, de karakteristieke roep en direkt aansluitend twee keer met alle veren opgezet met de vleugels wapperen waarbij de staartveren de lucht in worden gestoken. Aan het eind van deze beweging vallen ze bijna achterover doordat ze zich zo gigantisch uitstrekken, om maar zo groot mogelijk te lijken. Een prachtig gezicht en heel mooi moment om vast te leggen. Nu zijn de opnames die ik er hier van heb kunnen maken wel heel erg mooi geworden, al zeg ik het zelf. De warme kleuren en de mooie bijpassende omgeving geven het beeld iets extra's ! Hier een aantal van deze opnames. De rest staat op de site.



Geen opmerkingen: