Pages

Bloemetjes en beestjes

Het was heerlijk voorjaarsweer vandaag en dat bleek ook wel, ik heb lieveheersbeestjes, wantsen, muggen, vliegen en zowaar een rups gevonden. Kortom : het macro seizoen is weer begonnen. De rups heb ik voorzichtig met een klein takje op een sneeuwklokje gezet (je denkt toch niet dat deze hier vanzelf op is gekomen, zoals al dit soort foto's die je ziet gemanipuleerd zijn) nadat ik van tevoren de compositie had bepaald. Losstaand sneeuwklokje in ons grasveld, camera plat op de... grond, wat extra gras in de zonnekap leggen en de camera iets omhoog richten om de lichte vlekken in de achtergrond te krijgen. Dan een f3.2 kiezen, iso 100 en een sluitertijd van 1/160 sec. Dan maar hopen dat de rups aan de goede kant langs de stengel gaat lopen en de wind geen spelbreker gaat worden. Gelukkig werkt alles en iedereen goed mee en kan ik een mooi beeld maken. Uiteraard de rups voorzichtig terug gezet op dezelfde plek als ik hem heb gevonden, want dat vind ik belangrijk ! Ongedeerd kruipt hij snel weg tussen gevallen blad. Voor eeuwig in zijn schoonheid door mij vastgelegd ! Daarna ben ik nog bezig geweest met een lieveheersbeestje, een stuk eenvoudiger dan de rups. Deze loopt eigenlijk altijd langs de stengel omhoog en blijft geregeld even stil zitten. Na een tiental minuten had ik ook hier wat mooie beelden van gemaakt. Mijn middag is weer geslaagd !
 


 

Geen opmerkingen: