Pages

Soms zit het mee ...

Afgelopen week donderdag leken de weersvoorspellingen gunstig voor landschapsfoto's. Ik besloot om naar het Buurser Meertje te gaan, volgens het programma The Photographer's Emeris was de zonsopkomst hier ten opzichte van het water gunstig. En ook de weersvoorspellingen (die ik via www.yr.no volg) leken heel gunstig, met een gedeeltelijk bewolkte lucht met zon. Maar bij aankomst aan het water een ...grauwe dichte lucht, 15 minuten voor zonsopkomst. En dus geen kleur in de lucht. Zwaar teleurgesteld overwoog ik of ik weer naar huis zou gaan, maar besloot toch maar een verkenningsronde te lopen. Spullen op de rug en langzaam het terrein ingelopen. En verrek, nog geen tien minuten later brak de lucht open, nog net voor zonsopkomst en werden de kleuren in de lucht steeds mooier. Over een deel van het meertje ligt een loopbrug, dit leek me een mooie locatie voor wat opnames. Camera op statief, groothoeklens erop (10-22mm van canon) en het Lee filter systeem ervoor met twee filters, 0.6 ND Grad en 0.9 ND hard. Dit om het enorme contrastverschil tussen lucht en land te overbruggen. Dan een scherptediepte van f16 en hierbij de sluitertijd (1,3 sec) gezocht, zodanig dat ik nog kleur in de lucht hou en zo ver mogelijk naar rechts op mijn histogram belicht, zonder dat deze in de witte delen eruit loopt. Dan is het wachten op een goed moment met het licht. Dat ontstaat als de zon net boven de horizon komt en een gouden gloed in het water veroorzaakt. Samen met de gele pijpestrootjes geeft dit een warme sfeer aan het beeld. De diepte wordt verkregen door het vlonderbruggetje dat mooi wegloopt in de foto. Door de vorst op het bruggetje licht dit ook nog eens mooi op. Ik heb er een aantal foto's gemaakt en moet zeggen dat ik er goed tevreden over ben. Welke het mooist is dat is afhankelijk van persoonlijke voorkeur uiteraard. Voor mij is het de bovenste foto. Tjonge, wat was ik tevreden dat alle omstandigheden op het laatste moment toch nog zo mooi bij elkaar kwamen.
 


 

Geen opmerkingen: