Pages

De laatste stuipen van Koning Winter

De laatste restjes winter heb ik het afgelopen weekend mee gepakt in de Hoge Venen in Belgiƫ. Tenminste, ik verwacht dat het de laatste restjes zullen zijn. Hoog in de Ardennen lag nog sneeuw en ijs. En dat is altijd een feestje. Het ragfijne rijp, de witte sneeuw en spiegelende ijs maken een landschap altijd fraaier. Ook in de Hoge Venen gaf het een prachtig beeld van ongerepte natuur. Fris en uitnodigend. Maar tegelijk guur en in potentie levensgevaarlijk. Bij Baraque Michel heb ik een tocht gelopen van 4 kilometer door dit fraaie gebied. Ruigte volop bezaaid met pijpestrootjes gras. Mooie solitaire bomen. En een prachtige zonsondergang en zonsopkomst. uiteraard werken met verloopfilters, anders is het contrast tussen lucht en land veel te groot. En goed zoeken en kijken naar een mooi standpunt, zodat er diepte in het beeld komt. Verderop in de Venen liep ik het bos in. Het licht speelt fraai tussen de dennen door. Als ik het bos weer uit kom is er een prachtig kommetje in het landschap, waar de bomen dik onder de rijp zitten. Een heel andere beeld dan de veenvlakte. En dat alles binnen enkele kilometers.





Geen opmerkingen: