Pages

Eekhoorn

Zoals in een vorige blog al aangegeven gingen we eigenlijk naar de hut van Han Bouwmeester om eekhoorns te fotograferen. Liefst in een mooie setting die we van een gieter en pompoenen hadden gemaakt. Echter het fotograferen van de eekhoorns ging niet geheel zonder slag of stoot. Het weer was matig, zwaar bewolkt en daardoor waren de sluitertijden extreem lang. Uiteraard kun je dan wel je iso waard...e opschroeven naar bijvoorbeeld 1600 of hoger, maar de eos 7d begint boven de 800 iso te steigeren en aangezien ik ruis enorm lelijk vind in foto's probeer ik dit te voorkomen. Mijn 500 mm lens van sigma heeft als laagste instelling f4.5, net een stap beter dan de 100-400 mm van canon, die ik ook bij me had. Maar met de 500mm is de afstand tot het eind van de waterbak voor de hut eigenlijk te kort om de gehele eekhoorn erop te krijgen. Dan moet je dus kiezen voor een uitsnede. En dat is verrekte lastig met lange sluitertijden (1/40-1/50 sec), een enorm beweeglijke eekhoorn en die eekhoorn moet dan ook nog eens op de goed plek zitten. Nog beter gezegd, hij moet eerst in beeld verschijnen. Na een aantal uren wachten komt dan toch nog geheel onverwachts de eerste eekhoorn plotseling op de setting af. Binnen een minuut is hij alweer verdwenen. Net genoeg tijd om een korte serie foto's te maken. En dan de spanning als de eekhoorn weer is afgetaaid. Zit er een scherpe en gelukt opname bij ? Na meerdere onscherpe opnames of opnames van matige compositie kom ik toch nog enkele mooie opnames tegen. Op deze foto zat hij gelukkig heel even stil en kon ik er een mooi portret van maken. De foto is niet gecropt en ter plekke zo gemaakt. Heerlijk is het gevoel dat je dan hebt als je op je minischermpje kijkt achterop de camera en dit beeld ziet. Zo had ik het in gedachten en het staat er op.
 
 

Geen opmerkingen: