Pages

Herfstblaadje

Deze foto is van twee weken geleden en is gemaakt in het Buurserzand. Ik was op zoek naar herfstbeelden, sfeerbeelden die de stemming van dit jaargetijde overbrengen. Dat kunnen grootse landschappen zijn, maar net zo goed kleine details. Details zoals dit kleine berkenblaadje. Het hing aan een spinnenwebdraadje in het dorre gras te wapperen en trok daardoor mijn aandacht. Aangezien het gras hier erg dicht op elkaar staat is het lastig om het blaadje met enkele grassprieten te isoleren van de achtergrond. Hiervoor gebruik ik in dit geval een iets langere brandpunt, en wel de 70-200mm lens van canon op 200mm. Uiteraard vanaf statief en met de zelfontspanner. Dit om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk te voorkomen. De poten van het statief helemaal uitgeschoven om een hoog standpunt te krijgen. Hierdoor is het mogelijk om het gele gras volledig als achtergrond te benutten. Ga je lager dan komen de bomen in de achtergrond weer in beeld en wordt de bovenzijde van de foto veel drukker. Dan de compositie goed zetten. De boog van de linker grasspriet met het blaadje die doorloopt in de boog van het rechter grasspriet vind ik mooi beeldvullend. Dan even wachten tot de wind zo veel mogelijk wegvalt en afdrukken. Belichting goed controleren op het histogram en indien nodig aanpassen. In dit geval heb ik -1/3 EV onderbelicht om de kleuren iets warmer te krijgen. Andere instellingen : 1/800 sec, f5.6, iso 500. Voor mij geeft het mooi de sfeer van de herfst weer.
 

Geen opmerkingen: