Pages

Schaduwspel

Vorige week zoals in een vorig blogje op facebook al geschreven, ben ik bezig geweest met één paddestoel in verschillende settings. Hier nog eentje uit deze serie. Nadat ik de paddestoel zelf had gefotografeerd herinnerde ik me opeens een trucje dat ik twee jaar geleden eens op een foto had toegepast, schaduw van een paddestoel op een mooi gekleurd herfstblad. Dus heb ik een mooi oranje gekleurd groot blad gezocht en deze rechtop voor mijn paddestoel gezet. Door het volle tegenlicht geeft dit een prachtig schaduwbeeld op het blad. Dat was al leuk maar niet spannend genoeg. Door iets bij te draaien kon ik een tweede paddestoel voor het blad krijgen. Deze heb ik met mijn zaklantaarntje vervolgens iets bijgelicht waardoor deze ook een mooie lichtval krijgt, wat met het natuurlijke tegenlicht anders nooit zou lukken. Hierbij wel oppassen dat dit licht niet op het blad valt, dat zou het schaduweffekt teniet doen ! Het blad heb ik verder naar voren verplaatst. Hierdoor kwam de begroeide rand van de boomstronk waarop de (schaduw)paddestoel staat ook in beeld en tekent af als een mooi schaduwrandje met bloeiende mossen. Door het blad nog iets te draaien en zelf wat meer opzij te bewegen kon ik de paddestoel voor het blad zo positioneren dat het net lijkt of de schaduw op het blad van hem is. Kijk je echter beter naar de foto dan zie je dat de schaduwvorm niet klopt ! Nu weet je ook waarom niet.

 

Geen opmerkingen: