Pages

Artistieke kraanvogels

Afgelopen week vier dagen mee geweest met Han Bouwmeester van Wildpix Travels op de try-out reis naar kraanvogels. Twee heerlijke dagen fotograferen in een fotohutje. Lange dagen van 14 uur in eenzame opsluiting, een uur voor zonsopkomst in de hut en een uur er na er weer uit. Maar wat was het genieten. Grote groepen kraanvogels vlogen geregeld karakteristiek toeterend (wat een kippevelgeluid is dat !) over ons heen, en zo nu en dan landde er een groepje of koppeltje kranen voor de hutten. Eén van de mooiste platen die ik gemaakt heb zijn de onderstaande foto's, tenminste ik vind het erg mooi. Geen standaardfoto (die heb ik ook zat trouwens) maar een artistieke foto vol actie. Terwijl er enkele kraanvogels in glijvlucht naar beneden komen begin ik met de automatische scherpstelfunctie de vogel te volgen op zijn weg naar beneden. Scherpstellen op het oog. Omdat ik beweging in de vogel wil hebben heb ik voor een langzame sluitertijd van 1/50 sec. gekozen. Dat alles bij een f6.3 om een geringe scherptediepte te krijgen, ik wil namelijk de achtergrond volledig out of focus hebben. En dan is het op het moment dat het gele riet bjina in beeld komt op de ontspanknop drukken met 6 beelden per seconde. Tegelijkertijd moet de camera dan worden meebewogen met de kraanvogel, waarbij je het oog van het dier op dezelfde plek in je zoeker moet zien te houden. Heel lastig om te doen en er mislukken dan ook tientallen foto's. Maar zo nu en dan zitten er één of twee tussen die goed gelukt zijn, zoals deze beide platen, oog scherp rest vol beweging. Door ook nog eens bewust 1 1/3 stap te overbelichten krijg je helemaal een fris beeld met een van de achtergrond los komende vogel. Beide foto's heb ik nadien nog iets moeten croppen in photoshop om rechtsonder een half eendje uit het beeld te houden. Ik geef toe, je moet er van houden maar ik ben helemaal wous van dit soort foto's. Beweging, actie en toch herkenbaar. Benieuwd wat jullie er van vinden. Om ze goed te zien en beoordelen wel even beide foto's in het groot bekijken uiteraard. Da's pas genieten !!


Geen opmerkingen: