Pages

Grondmist in het Buurserzand


Het beloofde een mooie ochtend te worden. Gisteravond bij het bekijken van mijn favoriete weersite (www.yr.no) was al te voorspellen op basis van het dauwpunt dat er grondmist zou ontstaan. Dus vroeg eruit en naar het Buurserzand gegaan, een van mijn favoriete plekken vlak bij mijn woonplaats. En inderdaad, grondmist en schitterende omstandigheden voor landschapsfotografie. In het Buurserzand ligt een groep waterplassen die de Steenhaarplassen heten en hier ben ik begonnen met de ochtend. Het was nog voor zonsopkomst en de nevel lag volop over het water. Door de nevel heen kwam een klein eilandje in de plassen in beeld met hierop een mooie karakteristieke vliegden. Door dit eilandje uit te kaderen op 70 mm (canon 24-105 mm lens) kon ik het beeld mooi isoleren van de omgeving. En dan werkt de mist prachtig mee. Om die witte sfeer goed in beeld te krijgen moet je fors overbelichten, in dit geval 1 2/3 stap. Uiteraard op statief. De scherptediepte bij landschapsfotografie is altijd groot, hier heb ik gekozen voor f16 met een bijpassende sluitertijd van 0,4 sec. Doordat er in het water veel kleine plantjes zitten en riet dat net boven het oppervlak uitkomt krijgt het onderste deel van de foto struktuur en geeft een goede basis aan het beeld. Het trekt ook het oog van de kijker het beeld in naar het eilandje toe. Door het forse overbelichten wordt het water net zo wit als de lucht en daardoor ontstaat er balans en rust in de foto. Precies in het midden dan de bomen en dan is voor mij het beeld af. Nabewerking in photoshop is gering in dit geval. Iets verscherpen en heel iets de witbalans hoger zetten. Dat is eigenlijk alles. Het beeld wordt in dit geval al bepaald in het veld door nauwkeurig te werken.
 
 

Geen opmerkingen: