Pages

Sneeuwkoorts

De voorspellingen waren zo veelbelovend, een bak sneeuw werd beloofd... uiteraard op de dag dat ik weekenddienst had ! Maar alles wat er ook kwam, een paar sneeuwvlokken, daarbij bleef het. Nog  harder balen dus. Maar goed, als de sneeuw niet naar Jan komt, dan moet Jan maar naar de sneeuw toe. Dus vandaag naar de Posbank getrokken. Samen met tientallen andere sneeuwliefhebbers. Maar hoe later op de middag, hoe meer mensen vertrokken. En dat terwijl het mooiste licht aan het begin en eind van de dag zit. Zonde ! En dat bleek. Een kwartiertje voor zonsondergang werd het licht heerlijk warm, een prachtig contrast met het koude wit van de sneeuw. En terwijl ik druk bezig ben om het landschap mooi in beeld te zetten, komt er opeens een groep paarden aan lopen vanaf de bult achter me. Ik was zo geconcentreerd bezig dat ik ze pas zag toen er eentje zowat in mijn nek liep te snuifen. Maar mensen, wat was het mooi. Eén van de paardjes besloot om precies op de juiste plek te gaan staan. Tegenlicht, roodbruin paardje en blaadjes op de grond, witte sneeuw als contrast. Wat wil een fotograaf nog meer. Wel verrekte lastig om goed te belichten, er zit zo giga veel contrast verschil tussen de hoge en lage lichten, dat viel nog niet mee. Uiteindelijk helemaal naar rechts belicht, dus tegen de maximale hoge lichten aan. De gegevens ;  1/40 sec (gelukkig stond de pony stil), met een diafragma van f 9.0 met +2 stops overbelichting op 400 iso en invulflits de foto gemaakt. De flits bewust ingezet om nog wat structuur in de boom en de pony te krijgen, door het tegenlicht wordt anders alles zwart. Tjonge ik ben toch wel heel erg blij dat ik naar de sneeuw gereden ben, wat een dag ! De rest van de foto's staat op de website.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The weather predictions were promising, lots of snow. But of course on a day I had to work. So I was very sad, but whatever came ... no snow. So I decided to go to the snow instead of the other way around. I went to the Pos bank, a small hillside region in the middle part of Holland. And here was snow ! And of course a lot of people. But most of them left at the end of the afternoon, so when the light was at it's best there were hardly any people left. Great for me. And to my luck there came a group of halfwild horses in my picture. What a luck.They made the picture complete. Hard to do the proper lighting settings, because the white and black were so far apart, but in the end I made a decent picture I think. I used the next values : 1/40 sec, f 9.0, 2 stops to the right, flash (fill in the dark areas) on a iso 400. Man, am I happy I drove to the snow ... what a image ! The other images are on my website.

Geen opmerkingen: