Pages

Tegenlicht

Helemaal aan het eind van de middag kwam er een grote groep pony's de Posbank op gelopen. De meeste mensen waren weg en de rust weergekeerd, de zon begon onder te gaan. Twee pony's begonnen te grazen in de bosbessenstruikjes, die net iets boven de sneeuw uit staken. Van enige afstand zag ik hier een mooie mogelijkheid tot een tegenlicht opname, waarbij het roodbruin van de pony prachtig oplicht tegen de witte sneeuw. Dus snel een juiste positie gezocht vanwaar ik deze opname kon maken. Dan de belichting nauwkeurig instellen, zodat er nog wel doortekening in de voorgrond en de sneeuw zit, maar dat de lichtkring rondom de dieren wel aanwezig blijft. Op 1/40 sec bij een f9 en een iso 400 waarde heb ik uiteindelijk de foto gemaakt. Natuurlijk wel overbelicht om de sneeuw mooi wit te houden, 1 1/3 stop om precies te zijn. Dan is het afwachten tot de pony's een mooie houding aannemen. Aanvankelijk staat de rechter pony met zijn kont naar me toe, nou niet bepaald een elegant standje voor een foto. Maar geduld loont, gelukkig draait ze kort voor de zon ondergaat naar de andere pony toe en tot mijn grote geluk staan ze dan vrijwel in spiegelbeeld tegenover elkaar. Nog geen vijf seconden blijven ze zo staan, dan komt er een derde pony pontificaal voor mijn camera staan. Maar ik heb mijn beeld. In photoshop heb ik er een panorama foto uitsnede van gemaakt, ik geloof dat dat nog beter bij het beeld past dan de originele opname. Maar ik plaats ze beide om het verschil te laten zien.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

At the end of the afternoon a group of ponies entered the hill's, the people were gone and the nature area became quiet again. The sunset had started. Two ponies were grazing in the blueberry bushes. With the backlight and the snow it made an amazing nice picture. Problem was to get the correct camera settings. I wanted a good balanced picture with a light halo around the ponies. After some test shots I came to a f9, 1/40 sec at 400 iso and 1 1/3 exposure to the right. Then I had to wait until the animals stood in the right direction. At first the right one was standing with his behind towards me, making the shot not so elegance. But luckily he turned towards the other one making the composition complete, just like a mirror. I had my shot ! In photoshop I cropped the image into a panoramic picture, I think this is better than the original one. But that of course is my personal tast.








Geen opmerkingen: