Pages

Bevroren zeewater

Afgelopen midweek ben ik met het gezin een weekje naar Texel geweest, een fantastisch eiland waar altijd wel wat te beleven is. Ondanks dat het weekje vrij voorjaarsvakantie heet, gaf het weer nog niet veel van het voorjaar te zien. Het was met name de eerste twee dagen stervenskoud. Dinsdagochtend vroeg opgestaan en richting de waddenzee gereden, want dit is de kant waar 's morgens de zon opkomt. Om 7.45 uur volgens de tabellen. Dus ruim een uur eerder mijn warme bed uit en na een snel ontbijt op stap. Bijna nog te laat, want ik had me wat verkeken op de afstand van de noordzeekant naar de waddenzeekant. Gelukkig was ik nog net op tijd voor het mooiste licht. Auto parkeren en de dijk over. Mens, wat was het hier koud. Zodra ik de dijk overkwam stond ik vol in de wind en vloog de temperatuur gevoelsmatig omlaag. De thermometer gaf -8 graden aan, de gevoelstemperatuur was wel -16 graden ! Tot mijn grote verrassing bleek een paar honderd meter van het zoute water van de wadden bevroren te zijn, met een forse ijslaag erop. Heel erg gaaf om te zien. Dan een voorgrond zoeken, zodat er wat diepte in de foto komt. Hiervoor kwamen enkele stenen in het water en natuurlijk de dijk zelf  in aanmerking. Camera instellen (met ondertussen bevroren vingers) en de compositie bepalen. Dan een verloopfilter van Lee erop, om het contrast tussen lucht en het witte ijs te verlagen. Hierdoor krijg je meer kleur in de lucht. En dan komen de foto's ! Geweldig, wat een sfeer zit er in het beeld. Ik popel om de foto's in het groot te bekijken, maar dat duurt nog even. Pas vandaag, terug thuis, kan ik ze op het grote scherm bekijken en nabewerken. Ik ben er heel tevreden over. Een prima start van de dagen op het mooie eiland. Binnenkort volgt meer.



Geen opmerkingen: