Pages

Storm, project Haaksbergerveen

Zoals je gemerkt hebt heeft het de afgelopen drie dagen flink gestormd. Hier in het oosten is het dan altijd wat minder dan aan de kust, maar ook hier stond een flinke wind. Echter helaas een dichtbewolkte lucht, het hele weekend lang. Geen zon gezien. En daar had ik nou net zo op gehoopt. Lekker vroeg het veen in en een zonsopgang fotograferen, dat was het oorspronkelijke plan. Helaas, het werd uitslapen. Pas in de loop van de middag kon ik het niet langer uithouden en ik moest op stap. De laatste drie weken was het baggerweer en geen omstandigheden om in het veen te gaan fotograferen. Nu sloeg het fotovirus echter zodanig toe dat er wel iets moest gebeuren. Ik besloot om van de nood een deugd te maken en te proberen of ik de storm in beeld kon brengen door beweging te fotograferen. Met al dat riet in het veen moest dit mogelijk zijn. Nou, dat viel nog niet mee. Ten eerste omdat er een groot deel van de rietkragen gemaaid is, omdat ze in het veen bezig zijn de dammen op te hogen en te herstellen, zodat het water beter wordt vastgehouden. Dit komt de groei van het hoogveen ten goede, maar mijn fotografie niet. En ten tweede omdat het ontzettend moeilijk bleek te zijn om een fraaie en spannende opname te maken van dat saaie riet. Of de belichting was te lang en het beeld was volledig wazig en onherkenbaar, of het was een te korte sluitertijd en daardoor te scherp om beweging weer te geven. Uiteindelijk ben ik twee technieken gaan toepassen. De eerste is inflitsen tijdens de opname, waardoor de rietpluimen opeens scherp worden afgebeeld. En de tweede techniek is het maken van een dubbelopname. De eerste opname lang belicht (ca 4 seconden), de tweede kort belicht (ca 1/50 sec) en deze opnames dan over elkaar heen maken. Ook dat gaf een redelijk mooi resultaat. De laatste methode die ik heb gebruikt is het zoeken van dikkere stammen en struiken, die door de wind minder bewegen dan het riet, en daardoor bij een langere opnametijd toch nog scherp blijven. Ook dit gaat vrij goed. Kortom, ik heb me ondanks het matige weer en het slechte licht toch weer prima vermaakt. En de opnames, och het is geen top, maar slecht is het ook niet lijkt me.



Geen opmerkingen: